Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Jak poprawić sytuację branży transportu drogowego?

Dyskusja na Forum Transportu Drogowego
25 czerwca 2024

Fot. ZMPD

 
26 marca 2024 r. w siedzibie ZMPD odbyło się kolejne posiedzenie Forum Transportu Drogowego. Sygnatariusze FTD dyskutowali nad propozycjami rozwiązań, które spowodowałyby poprawę trudnej sytuacji firm transportowych.

Głównymi punktami obrad była dyskusja nad trzema kwestiami: przygotowaną przez Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (ZSPD) koncepcją „Kalkulatora minimalnych stawek za przewóz ładunków”, propozycją Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) dotyczącą zmiany zasad naliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla kierowców w ruchu międzynarodowym oraz refundacją poniesionych przez przedsiębiorców kosztów związanych z obowiązkową wymianą tachografów. Te punkty stały się podstawą uzgodnionego wspólnego stanowiska Sygnatariuszy Forum.

Stawka minimalna: za i przeciw

Zdaniem Prezesa ZSPD Dariusza Matulewicza wprowadzenie stawki minimalnej, wyliczanej na podstawie kalkulatora, nie tylko ustabilizuje ceny i zwiększy skuteczność walki z ukraińską konkurencją, lecz także pozwoli walczyć z pośrednikami, którzy odbierają marże przewoźnikom. System poprawiłby zarówno zyskowność branży, jak i zlikwidowałby opóźnienia płatnicze oraz łańcuchy pośredników. Jego zdaniem narzędzie do wyliczania stawek powinno być w rękach Krajowej Administracji Skarbowej, a organy kontrole mogłyby weryfikować dokumenty przewozowe z bazą danych administrowaną przez jedną z rządowych agend.

W dyskusji nad ta kwestią pojawiły się rozbieżne opinie. Niektórzy uczestnicy FTD podkreślali bowiem, że państwowa kontrola cen (cen minimalnych) za usługi transportowe, realizowane obecnie na podstawie dobrowolnie zawieranych umów, jest ingerencją w wolny rynek i zasadę swobody umów. Ceny za usługę kształtują się w wyniku wzajemnego oddziaływania popytu i podaży, dlatego też ich określenie pozostawia się zasadniczo siłom rynku, a nie prawnym regulacjom. Jednocześnie wskazywano, że choć polskie prawo dopuszcza ingerencję w tym obszarze, to taka regulacja zamiast korzyści może w konsekwencji spowodować niepożądane skutki. Szczególną uwagę zawracano na fakt, iż taka regulacja mogłaby ewentualnie obowiązywać jedynie w transporcie krajowym, a nie międzynarodowym, który jest regulowany unijnymi przepisami.

Postulat zmiany zasad naliczania składek na ZUS

Przewodniczący OZPTD Piotr Litwiński przedstawił postulat zmiany zasad naliczania składek na ZUS. Zaproponował, aby obowiązywały one od średniego wynagrodzenia za rok miniony. Z tą propozycją zgodził się m.in. dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Piotr Mikiel, który przypomniał, że była ona złożona jeszcze w 2023 r. podczas nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, gdy projekt znajdował się w Senacie. Wówczas nie doszło jednak do zmiany prawa w tym zakresie.

– Warto tę próbę ponowić, ponieważ przyjęcie zmiany dałoby miesięcznie ok. 800 zł oszczędności w składkach na ubezpieczenia społeczne na pracownika, a jednocześnie nie byłaby to ingerencja w warunki zatrudnienia kierowców i nie doprowadziłaby do znaczącego uszczuplenia wpływów ZUS – powiedział dyr. Piotr Mikiel.
Większość uczestników wskazywała jednak, że dzisiaj branża transportowa oczekuje jeszcze większego wsparcia ze strony państwa, a tym samym większej ulgi w tych należnościach.

Wymiana tachografów tylko z rządowym dofinansowaniem

Uczestnicy Forum zgodzili się, że niezbędne jest rządowe dofinansowanie do wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji. Ministerstwo Infrastruktury oszacowało koszt wymiany na ok. 5 tys. zł za jeden tachograf, co w skali makro oznacza wydatek branży w wysokości 1,75 mld zł. Niezależnie od tego postulatu FTD, już od dłuższego czasu ZMPD zabiega w kręgach rządowych o dofinansowanie wymiany tachografów.

Sygnatariusze rozmawiali również na temat dużego zatoru na granicy w Koroszczynie, sięgającego ok. 40 km., a także możliwości udrożenienia granicy poprzez otwarcie jednego z zamkniętych przejść – w Bobrownikach lub Kuźnicy Białostockiej. Kwestie te mają być tematem rozmów prezesa ZMPD Jana Buczka z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. (red)

Źródło: ZMPD

Fot. ZMPD

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.