Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Z telematyką jest wydajniej, oszczędniej i bezpieczniej

Cyfrowe zarządzanie flotą nabiera rozpędu
23 lipca 2024

TARGA TELEMATICS wprowadza nowe rozwiązania do zarządzania flotą: Viasat Fleet Start i Advanced Fot. TARGA TELEMATICS

 
Telematyka pełni ważną rolę zwłaszcza w sektorze TSL. Pozwala kontrolować znajdujące się w ruchu pojazdy, nawiązywać zdalną komunikację pomiędzy menedżerami, magazynierami i pozostałymi pracownikami oraz efektywnie zarządzać przewozami, przeładunkami, odprawami celnymi czy magazynowaniem. Dzięki telematyce transportu możliwe staje się jednoczesne monitorowanie w sposób zdalny wielu pojazdów.
W badaniu przeprowadzonym wśród 200 przewoźników przez Webfleet – producenta jednego z systemów do monitorowania pojazdów – 43 procent ankietowanych zadeklarowało, że będzie koncentrować się na redukcji kosztów, a kolejne 38 procent na wzroście wydajności procesów. Oszacowano również, że nawet 80 procent firm transportowych korzysta już z telematyki i nie wyobraża sobie funkcjonowania bez niej.
Najważniejsze korzyści, jakie może odnieść firma korzystająca z tego typu nowoczesnych rozwiązań, to skrócenie czasu dostaw, eliminacja pustych przebiegów, zapobieganie kosztownym awariom samochodów, kontrola stylu jazdy, monitorowanie czasu pracy kierowców, usprawnienie czynności administracyjnych a nawet ocena ryzyka ubezpieczeniowego.

Rozwój rynku

Według Agnieszki Jedlińskiej-Wojnowskiej, marketing manager w firmie Tronik sp. z o.o. sp.k., rynek telematyki w Polsce jest dobrze rozwinięty i odgrywa coraz większą rolę w sektorze transportowym i logistycznym.
– Obserwujemy wzrost zapotrzebowania na zaawansowane rozwiązania telematyczne, które pozwalają na monitorowanie i optymalizację procesów zarządzania flotą pojazdów – komentuje przedstawicielka Tronik. –
Jednym z głównych czynników napędzających rozwój tego rynku jest potrzeba poprawy efektywności operacyjnej oraz redukcji kosztów w transporcie. Firmy transportowe coraz częściej wykorzystują systemy telematyczne do optymalizacji tras pod kątem opłacalności realizacji zleceń co przyczynia się do zwiększenia wydajności i rentowności ich działalności. Ponadto, rosnące zainteresowanie kwestiami związanymi z bezpieczeństwem na drogach prowadzi do większego popytu na rozwiązania telematyczne, umożliwiające monitorowanie stylu jazdy kierowców, wykrywanie potencjalnych zagrożeń oraz zapobieganie wypadkom drogowym. W miarę dalszego rozwoju technologicznego oraz rosnącej świadomości korzyści płynących z wykorzystania systemów telematycznych, możemy oczekiwać, że rynek telematyki w Polsce będzie rozwijał się w kierunku cyfryzacji procesów biznesowych w firmach, stając się coraz bardziej istotnym elementem działalności firm transportowych oraz logistycznych.

Może być oszczędniej

Jak wskazuje Grzegorz Pusłowski, project manager Trimble Transportation Europe, zastosowanie systemów telematycznych w firmie transportowej jest pomocne w efektywnym zarządzaniu czasem pracy kierowców i floty.

– Dane i funkcje oferowane przez telematykę, które pozwalają optymalizować procesy transportowe to bieżąca lokalizacja floty, możliwość planowania tras z uwzględnieniem bieżącej sytuacji drogowej (specjalne mapy dla pojazdów ciężarowych), monitorowanie czasu pracy, stałe połączenie kierowców z biurem i wymiana informacji o bieżącym statusie zlecenia – komentuje przedstawiciel Trimble. – Pozwala to dyspozytorom na dokładniejsze planowanie tras oraz zmniejszanie liczby kilometrów pustych w stosunku do ładowanych.

Agnieszka Jedlińska-Wojnowska (Tronik) zwraca uwagę, że rola telematyki w łagodzeniu problemu wzrostu kosztów w transporcie jest aktualnie kluczowa. Dzięki zaawansowanym systemom telematycznym można efektywnie monitorować flotę pojazdów, optymalizować trasy, kontrolować zużycie paliwa oraz identyfikować obszary, w których można wprowadzić oszczędności. Te dane pozwalają podejmować trafne decyzje zarządcze, zmniejszając koszty operacyjne i zwiększając efektywność całego procesu transportowego. Telematyka stała się nieodzownym narzędziem w dążeniu do poprawy rentowności i konkurencyjności w branży transportowej.

Rola sztucznej inteligencji

– Rozwój technologii internetu rzeczy (IoT) oraz sztucznej inteligencji umożliwia wprowadzanie coraz bardziej zaawansowanych funkcji i analizę danych w czasie rzeczywistym – ocenia przedstawicielka firmy Tronik. – To otwiera nowe możliwości dla firm transportowych w zakresie analizy danych oraz podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Rola sztucznej inteligencji w rozwoju telematyki jest niezwykle istotna ze względu na jej zdolność do analizy dużych zbiorów danych oraz automatyzacji procesów decyzyjnych. Wykorzystując zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego i głębokiego uczenia, SI umożliwia bardziej precyzyjną analizę i interpretację danych telemetrycznych generowanych przez systemy telematyczne. Jednym z kluczowych zastosowań AI w telematyce jest prognozowanie i optymalizacja. Dzięki algorytmom przetwarzania danych, AI może przewidywać przyszłe zachowania kierowców oraz warunki drogowe, co pozwala na optymalne planowanie tras i minimalizację czasu podróży. Ponadto, AI może identyfikować wzorce i anomalie w danych telemetrycznych, co umożliwia szybką reakcję na ewentualne problemy, takie jak awarie pojazdów czy niestandardowe zachowania kierowców

TARGA TELEMATICS: Viasat Fleet Start i Advanced

TARGA TELEMATICS, wiodący globalny gracz w dziedzinie technologii Internetu Rzeczy (IoT) oraz rozwoju cyfrowych rozwiązań i platform dla mobilności połączonej, wprowadza nowe rozwiązania do zarządzania flotą po przejęciu VIASAT. Dzięki rozwiązaniom Viasat Fleet Start i Advanced, firma rozszerza swoje portfolio usług dedykowanych dla rynku transportu i logistyki.

Viasat Fleet Start i Advanced przekształcają dane zbierane w czasie rzeczywistym z pojazdów, takich jak samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe, w usługi zarządzania flotą. Usługi te umożliwiają redukcję kosztów, poprawę procesów w przedsiębiorstwie, dodatkową ochronę przed kradzieżą lub nadużyciem. Użytkownicy mogą również przeglądać raporty dotyczące stylu jazdy i wypadków. Wersja Viasat Fleet Advanced zawiera funkcję zarządzania serwisami pojazdów wraz z możliwością monitorowania zużycia paliwa i emisji CO2 floty.

Rozwiązania Viasat zintegrowane z platformą IoT Targa Telematics, dostępne są na całym rynku europejskim oraz w Chile. To rozszerzenie potwierdza zaangażowanie firmy w rozbudowę międzynarodowego zasięgu oraz wzmocnienie swojej pozycji w Europie. Viasat Fleet Start i Advanced oferują rozwiązanie niewymagające specjalnej personalizacji, zapewniając jednocześnie wysoką jakość i stabilność usługi. Jest to możliwe dzięki wieloletniemu doświadczeniu firmy oraz zdolności do zarządzania dużymi wolumenami.

– Viasat Fleet Start i Advanced są wynikiem integracji rozwiązań Viasat z platformą Targa Telematics – powiedział Alberto Falcione, wiceprezes ds. sprzedaży w Targa Telematics. – Ta integracja, osiągnięta w mniej niż rok po przejęciu, była możliwa dzięki harmonii i synergii między zespołami sprzedaży w poszczególnych krajach i zespołem Go to Market, które współpracowały, aby dostarczyć wysoce innowacyjne rozwiązanie. Z jednej strony skorzystaliśmy z ogromnego doświadczenia w sektorach logistyki i transportu. Z drugiej strony, innowacja technologiczna była stale napędzana przez nieustanne zaangażowanie w badania i rozwój, co pozwoliło nam wzbogacić rozwiązania Viasat o nowe funkcje.

Rozwiązania Fleet Start i Advanced zapewniają natychmiastowy wgląd w najważniejsze informacje dotyczące floty, dając możliwości poprawy efektywności w ciągu kilku sekund za pośrednictwem platformy internetowej. Dane mogą być również zintegrowane z systemami IT klienta lub istniejącymi platformami, umożliwiając tym samym automatyzację działań i procesów rozliczeniowych.

TRONIK: Atrax4

Oferowany przez TRONIK system Atrax4 wyróżnia się na rynku dzięki kilku kluczowym cechom, na co wskazują przedstawiciele firmy:
- Kompleksowe zarządzanie zleceniami transportowymi: Atrax4 umożliwia kompleksowe zarządzanie zleceniami nawet na smartfonie, obejmując planowanie tras z uwzględnieniem obostrzeń transportowych, korytarzowanie, komunikację z kierowcami oraz szybką kalkulację i optymalizację kosztów transportu.
- Wykorzystanie zaawansowanych technologii telematycznych: bazuje na najnowszych technologiach telematycznych, co umożliwia zbieranie precyzyjnych danych z pojazdów i monitorowanie ich w czasie rzeczywistym. Dzięki temu system może zapewnić klientom pełną kontrolę nad ich flotą oraz szybką reakcję na wszelkie zmiany.
- Elastyczność i dostosowanie do potrzeb klienta: Tronik jako producent urządzeń i oprogramowania, jest w stanie dostosować swoje rozwiązanie do indywidualnych potrzeb klienta. System Atrax4 jest modułowy i elastyczny, co pozwala na łatwą modyfikację i rozbudowę funkcjonalności w zależności od wymagań biznesowych.
- Atrax4 umożliwia analizę danych z pojazdów oraz generowanie szczegółowych raportów dotyczących wydajności floty, kosztów oraz efektywności tras. Dzięki temu klienci mogą podejmować trafne decyzje biznesowe oparte na solidnych danych.
- System zapewnia użytkownikom szybką komunikację z kierowcami w wielu językach dzięki aplikacji KT4, niezależnie od miejsca przebywania. Dzięki temu można szybko reagować na zmiany.

Jak wskazuje Agnieszka Jedlińska-Wojnowska, sugestie firmy dotyczące korzystania z systemów telematycznych obejmują regularne szkolenia dla personelu, aby zapewnić pełne wykorzystanie możliwości technologii oraz jej efektywną obsługę. Ponadto, zaleca się ciągłe monitorowanie wydajności systemu i analizę danych w celu identyfikacji obszarów do usprawnienia oraz maksymalizacji korzyści płynących z jego wykorzystania. Ważne jest także zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia danych oraz przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony prywatności i bezpieczeństwa.

Oferowany przez TRONIK system Atrax4 Fot. Tronik

 

TRIMBLE: mobilne terminale

Firma Trimble oferuje szeroki wachlarz produktów i usług do zarządzania flotą w firmach transportowych. Część produktowa to osprzęt w jaki wyposażana jest flota: m.in. komputer pokładowy (OBU), terminal dla kierowcy, wideorejestrator z kamerami, moduły i czujniki do naczep. W ramach usług dostarczane są liczne aplikacje i oprogramowanie, które pomagają dyspozytorom planować pracę kierowców i floty oraz analizować i poprawiać ich efektywność.

Trimble wyposaża pojazdy w jednostkę centralną „Truck4U”, która zbiera szereg danych (telemetria, czas pracy kierowcy, lokalizacja GPS) i przekazuje je w czasie rzeczywistym do biura. Kierowcy udostępniany jest natomiast mobilny tablet Samsung, który jest najnowszym rozwiązaniem telematycznym w zakresie hardware’u.
Na tablecie znajdują się nawigacja CoPilot dla pojazdów ciężarowych oraz aplikacja FleetXPS, poprzez którą kierowca ma możliwość sprawdzenia bieżącego czasu pracy, odbierania i raportowania etapu zleceń, kontaktu z biurem poprzez komunikator, wykonywania skanów oraz zdjęć. Urządzenie pozwala również na prowadzenie rozmów telefonicznych, co umożliwia rezygnację z dodatkowych telefonów komórkowych.
Tablet posiada system DMS (Document Management System) do zarządzania dokumentami. Pozwala on na dwustronne przesyłanie plików od kierowcy do biura, jak i z biura do niego, np. skanów dokumentów, filmów szkoleniowych, instrukcji oraz zdjęć. Ułatwia to znacznie pracę kierowcy oraz dyspozytora, eliminuje papierowy obieg dokumentów, jak i wspomaga system szkoleń w firmie.
Aby bardziej motywować kierowców do bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, na urządzeniu mobilnym udostępniany jest moduł Driver Scorecard, czyli karta oceny kierowcy. Styl jazdy kierowcy oceniany jest pod kątem wybranych parametrów (na przykład użycie tempomatu, hamowanie, przyśpieszanie, bieg jałowy). W celu zwiększenia rywalizacji każdy kierowca ma możliwość porównania swojego wyniku w grupie, co zwiększa motywację i chęci poprawy techniki jazdy.
Dostarczone tablety działają na systemie Android i są zarządzane przez Trimble App Manager. Służy on do ochrony, konfiguracji, jak i instalacji wybranych aplikacji. Jest to system w pełni zarządzany przez firmę i umożliwia instalację aplikacji własnych, firm zewnętrznych oraz dostępnych w sklepie Google Play.

Co ważne, zarządzanie tabletem, jego funkcjami i aplikacjami odbywa się zdalnie, eliminuje to konieczność dokonywania zmian po zjeździe pojazdu na bazę. Usprawnia to pracę kierowcy jaki i osób odpowiedzialnych za zarządzanie flotą. Dodatkowo urządzenie jest wytrzymałe (spełnia wymogi IP-68, jest wstrząso i wodo odporne) oraz w pełni bezpieczne, w przypadku jego utraty może zostać zablokowane lub wyczyszczone.
Przykładem praktycznego zastosowania tabletów jest możliwość korzystania z nich poza kabiną: kierowca może wykonać zdjęcia uszkodzonego towaru (podczas załadunku bądź rozładunku) lub uszkodzeń pojazdu.

Zastosowanie mobilnych i przenośnych terminali jest naturalnym trendem podyktowanym wymaganiami zmieniającego się rynku i oczekiwaniami klientów. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dokładnemu zrozumieniu potrzeb użytkowników firma Trimble wprowadziła to rozwiązanie jako jedna z pierwszych. Wspomniane zarządzanie tabletem i jego aplikacjami przez samą firmę transportową jest elementem przyszłościowy, daje bowiem możliwości jego rozbudowy i wprowadzania zmian na bieżąco.

Grzegorz Pusłowski, project manager informuje, że usługą oferowaną przez Trimble, która dodatkowo wspomaga proces planowania, jest system TruETA, który oblicza czas przybycia z jeszcze większą precyzją wykorzystując przy tym algorytmy sztucznej inteligencji. Przy obliczaniu długości trasy brane są pod uwagę liczne parametry m.in.: aktualny i historyczny ruch drogowy, średnie historyczne czasy załadunku i rozładunku oraz pozostały czas jazdy – niezależnie od tego, czy kierowca korzysta z systemu nawigacyjnego czy nie. Jeśli jedna operacja jest opóźniona to pozostałe, już zaplanowane czynności są automatycznie przeliczane. Dzięki temu planerzy i dyspozytorzy wiedzą z dużym wyprzedzeniem kiedy zostanie zrealizowane obecne zlecenie i mogą podjąć decyzje o przyjęciu kolejnego.
Wspomniane planowanie to bardzo ważny element, który daje nieocenione i nieograniczone możliwości poprawy rentowności firmy poprzez efektywne wykorzystanie zasobów.

W ramach usług oferowanych przez Trimble można skorzystać z narzędzia Performance Portal, służącego do poprawy stylu jazdy kierowców (eco-drivingu).
– Oprogramowanie pozwala na monitorowanie stylu jazdy pod kątem wybranych parametrów m.in. sposób przyśpieszania i hamowania, praca na biegu jałowym, korzystanie z tempomatu, przekroczenia ograniczeń prędkości – wyjaśnia Grzegorz Pusłowski. – Analiza i ocena wszystkich parametrów daje możliwość wskazania tych najsłabszych oraz dążenia do ich poprawy. Aby bardziej zmotywować kierowców do bezpiecznej i ekonomicznej jazdy udostępniany jest moduł Driver Scorecard, czyli karta oceny kierowcy. Styl jazdy oceniany jest pod kątem wspomnianych parametrów, a każdy kierowca ma możliwość sprawdzenia swoich wyników i porównania ich w ramach grupy. Wspomaga to rywalizację i daje możliwość wyróżniania osób osiągających najlepsze wyniki, co jeszcze bardziej zachęca do polepszenia techniki jazdy.
Osiągnięcie właściwego eco-drivingu wpływa docelowo na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa oraz kosztów utrzymania i serwisowania floty.

Trimble wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy bezpieczeństwa kierowców, dzięki Trimble Video Intelligence, przyczyniającemu się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych.

– Rozwiązanie Trimble Video Intelligence zostało zaprojektowane w celu zwiększenia ochrony kierowców i floty oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach – komentuje Grzegorz Pusłowski. – W kontekście wzrostu liczby wypadków z udziałem ciężarówek, Trimble chce pomóc w ich ograniczaniu, a tym samym wesprzeć projekt „Vision Zero” Komisji Europejskiej, której celem jest zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych do zera do 2050 roku.
System wykorzystuje sztuczną inteligencję do cyfrowej analizy danych wideo i dostarczania kierowcom ostrzeżeń w czasie rzeczywistym. Wideotelematyka Trimble automatycznie uruchamia ostrzeżenia w oparciu o zdefiniowane kryteria ryzyka, takie jak ryzyko kolizji, odległość od poprzedzającego pojazdu, ostre hamowanie i ostry zakręt. Dostępne są również opcjonalne alerty w kabinie dla kierowcy w przypadku niebezpiecznych praktyk jazdy, takich jak oznaki zmęczenia, telefon komórkowy w ręku, rozproszenie uwagi, brak zapiętych pasów bezpieczeństwa, palenie w kabinie. W razie wypadku Trimble Video Intelligence zapewnia kompleksowy i bezstronny obraz zdarzeń, działając w ten sposób jako neutralny naoczny świadek. Pozwala to na szybką analizę sytuacji, ograniczając w rezultacie koszty potencjalnych sporów i ubezpieczenia floty.

Grzegorz Pusłowski, project manager Trimble Transportation Europe Fot. Trimble

Trimble udostępnia kierowcy mobilny tablet, który jest najnowszym rozwiązaniem telematycznym w zakresie hardware’u Fot. Trimble

Trimble: dostarczone tablety są zarządzane przez Trimble App Manager Fot. Trimble

 

MAN Digital Services

Rozwiązania telematyczne oferują także firmy ciężarówkowe – przykładem jest MAN Digital Services.
Według przedstawicieli MAN, producent może lepiej niż ktokolwiek inny zbierać, przetwarzać, analizować dane z pojazdu a informacje prezentować odbiorcom w formie usług. Dlatego warto mieć to na uwadze przy wyborze dostawcy usług telematycznych. Firma ciężarówkowa proponuje fabrycznie montowane moduły telematyczne (OEM RIO Box)
W przypadku MAN moduł TBM3/RIO montowany jest w pojazdach ciężarowych od 2018 r. Pojazdy TGE 3,5 t wyposażone są od 2021 w tzw. OCU3. Moduły te stanowią interfejs techniczny między pojazdami a usługami cyfrowymi.

W przypadku MAN, cyfrowe usługi oferowane są dla każdego typu pojazdu od 3,5 t -TGE, przez pojazdy ciężarowe, aż po autobusy, w tym elektryczne. Będą integralną częścią eTrucka, którego premierę mamy za sobą, a który w 2025 r. będzie w seryjnej produkcji.
Dane z pojazdu są przetwarzane w chmurze i prezentowane na platformie telematycznej RIO w formie usług cyfrowych. Platforma RIO działa w chmurze, dzięki czemu klienci mają do niej dostęp za pośrednictwem przeglądarki internetowej – niezależnie od swojej lokalizacji i używanych urządzeń.
Oczywiście innego typu informacje są ważne dla managera floty, dla kierowcy a jeszcze inne dla serwisu macierzystego. Dlatego usługi uwzględniają ten podział i potrzeby poszczególnych grup użytkowników.
Ponadto platforma RIO jest samoobsługowa, co oznacza, że klient samodzielnie aktywuje usługi cyfrowe, zarządza flotą (np. dodaje pojazdy, grupuje je wg swoich potrzeb) zarządza użytkownikami w ramach własnej firmy, nadając im odpowiednie uprawnienia, ograniczając je np. do samego podglądu lub nadaje role administrowania flotą.

Portfolio dostępnych usług obejmuje m.in. zarządzanie tachografem i czasem (usługa Compliant i Timed), śledzenie pojazdów (Geo) i wsparcie kierowcy (bezpłatna aplikacja MAN DriverApp), status komponentów podlegających konserwacji i proaktywne zarządzanie konserwacją i naprawami (bezpłatny MAN ServiceCare S) poziomy płynów tj. AdBlue, olej, paliwo oraz dodatkowo zużycie okładzin hamulcowych, ciśnienie w oponach, jeśli pojazd wyposażony jest w TPM ( usługa MAN ServiceCare „M”). Analiza spalania, wykorzystania pojazdu i programów jazdy, wraz z oceną stylu jazdy kierowcy możliwa jest natomiast w usłudze o nazwie Perform.

Największym zainteresowaniem wśród klientów MAN cieszą się usługi GEO (GPS), Compliant M (zdalny odczyt tachografu i karty kierowcy), Perform (analiza spalania) oraz szczegóły konserwacji wraz z możliwością dodania własnych spersonalizowanych elementów (np. konserwacja klimatyzacji, windy itp.).
Usługa Compliant M uwzględnia bezpieczny hosting kart firmowych. W tym zakresie MAN współpracuje z firmą DAKO, która dba o to, by karta przedsiębiorstwa klienta zawsze była online w centrum hostingowym. Dzięki temu klienci mogą wykonywać zdalne pobieranie szybciej i częściej, ponieważ karty są zawsze online w tzw. hotelu kart. Wystarczy ustawić interwał pobierania, posiadanie czytnika kart jest więc zbyteczne. Dodatkowo oprócz pobierania zgodnie z interwałami klient może raz dziennie dokonać odczytu na żądanie.

Dzięki telematyce MAN klienci mogą zarządzać swoją flotą w przejrzysty i ekonomiczny sposób. Poszczególne usługi są rezerwowane na pojazd- bez okresu umowy, a więc z pełną elastycznością i możliwością dezaktywacji z dnia na dzień, lub z warunkami umowy na 12 lub 36 miesięcy.
MAN od ponad 2 lat oferuje testowanie wszystkich dostępnych dla danego typu pojazdu usług przez 3 miesiące za darmo. Ta forma kampanii dotyczy wszystkich nowych i dotychczasowych klientów MAN DigitalServices, którzy nie zarezerwowali jeszcze żadnej z płatnych usług oferowanych przez MAN za pośrednictwem platformy RIO.
Ponad 50% nowych klientów od razu korzysta z tej możliwości, a prawie 33% z nich decyduje się na te usługi po okresie testowania.
To nie wszystko - dla nowej generacji pojazdów (MY2020, MY2022, MY2024) MAN DigitalServices oferuje zdalne doposażenie pojazdów w dodatkowe funkcje (MAN Now) bez wizyty w serwisie MAN, po prostu bezprzewodowo przez mobilny Internet. Od najprostszych ,jak aktualizacja mapy czy wgranie dodatkowego języka do systemu Infotainment, po programy jazdy (np. MAN EfficientRoll), oprogramowania skrzyni TipMatic (MAN TipMatic Efficiency, MAN TipMatic Performance, MAN TipMatic Offroad itp) , rozpoznanie języka w systemie wskaźników po włożonej karcie kierowcy (MAN Language Recognition), czy wyłączenie pojazdu na biegu jałowym po 4 minutach (MAN IdleShutdown). To tylko przykłady - klient może zapoznać się z możliwościami dla swojej floty na platformie RIO wybierając zakładkę MAN Now.
MAN Now analizuje flotę klienta i automatycznie sprawdza, jakie funkcje są dostępne, a przede wszystkim technicznie możliwe do zainstalowania w danym pojeździe. Wybrana przez klienta funkcja jest automatycznie transferowana do pojazdu wkrótce po dokonaniu rezerwacji. Kierowca instaluje daną aktualizację w czasie krótszym niż 10 minut, korzystając z przewodnika po procesie. Niektóre funkcje są instalowane w pełni automatycznie – bez udziału kierowcy i bez wpływu na bieżące prowadzenie pojazdu. Po zainstalowaniu funkcja jest na stałe dostępna i do wyboru w menu pojazdu.
Aktualnie możliwe do bezprzewodowego doposażenia funkcje nastawione są na poprawę wydajności oraz bezpieczeństwo i większy komfort pracy kierowcy.
Z całego portfolio usług cyfrowych MAN Digital Service za darmo przez cały okres użytkowania pojazdu jest MAN ServiceCare „S” dla wszystkich typów pojazdów, eMAN ServiceCare S dla autobusu elektrycznego oraz aplikacje Pocket Fleet dla managera floty i MAN DriverApp dla kierowców pojazdów ciężarowych, autobusów i samochodów dostawczych TGE.
Niewątpliwą zaletą platformy telematycznej RIO są połączenia partnerskie, w ramach których klient może łatwo udostępnić dane partnerom łańcucha logistycznego np. Sixfold, project44 lub w przypadku floty mieszanej dodać lokalizację pojazdów innych marek niż MAN do mapy RIO (Scania Connect, Volvo Connect, Schmitz Cargobull Connect, KRONE, Schwarzmüller), bez konieczności montowania RIOBox.
Dzięki współpracy partnerskiej RIO może obsługiwać pojazdy innych producentów co jeszcze lepiej wspiera klienta z mieszaną flotą w jego codziennej działalności.

W przypadku MAN, cyfrowe usługi oferowane są dla każdego typu pojazdu od 3,5 t Fot. MAN

MAN Now analizuje flotę klienta i automatycznie sprawdza, jakie funkcje są dostępne, a przede wszystkim technicznie możliwe do zainstalowania w danym pojeździe Fot. MAN

 

Wyzwania

Przed jakimi wyzwaniami stoją obecnie firmy oferujące systemy telematyczne do pojazdów użytkowych, m.in. w kwestii obsługi pojazdów elektrycznych?

– Wyzwania dla firm oferujących systemy telematyczne obejmują zmiany technologiczne, planowe wyłączanie sieci 2G i 3G, rosnące oczekiwania klientów, konkurencję na rynku oraz regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa – komentuje Agnieszki Jedlińska-Wojnowska (Tronik. – Firmy muszą stale inwestować w badania i rozwój, aby dostosowywać swoje rozwiązania do zmieniających się potrzeb i technologii, jednocześnie dbając o zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo, konieczne jest budowanie zaufania klientów poprzez wysoką jakość usług, bezpieczeństwo danych oraz efektywną obsługę klienta.
Zwykła lokalizacji już dawno przestała być atrakcyjna i wystarczająca. Obecnie oczekuje się, aby stale optymalizować koszty realizacji zleceń oraz cyfryzować i automatyzować procesy biznesowe i operacyjne w firmach, tak aby cała organizacja działała sprawniej i wydajniej. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.