Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

DAF 45 i DAF 55 - dystrybucyjne przeciętniaki

Samochody ciężarowe. DAF 45 i 55 z lat 1991-2000
31.08.2007 00:00:00
DAF-y serii 45 i 55 są pod względem komfortu, ekonomii i osiągów typowymi przeciętniakami. Cieszą się jednak u nas popularnością, bo są ogólnie trwałe. Podsumowując wrażenia z jazdy trzeba przyznać, że największymi atutami DAF-a są: trwałe silniki, mało awaryjne skrzynie biegów, skuteczne hamulce i dostępne części. Na niekorzyść ciężarówki przemawiają - mały wybór konfiguracji, ciasna szoferka, wysokie spalanie oraz słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Opisywane dystrybucyjne DAF-y weszły na rynek w 1991 r. Produkowane były jako dwu- i trzyosiowe podwozia o DMC 7,5-14 t, w konfiguracjach napędowych 4x2 i 6x2 (rozstawy osi 3.250-5.500 mm), z mechanicznym zawieszeniem kół i kabin. Pod maską są ropniaki o poj. 5,9 litra w czterdziestcepiątce lub 6,2 l w pięćdziesiątcepiątce. Mniejszy z silników w wersji wolnossącej ma moc 115 lub 130 KM, a w wersji turbodoładowanej 146, 152 i 163 KM, większy (tylko z turbo) dysponuje mocą 212 KM. Motory są trwałe, ale w wielu eksploatowanych u nas na porządku dziennym są wycieki. Mankamentem bazowego silnika jest też niewielka moc i mizerne osiągi. Najsłabszy z motorów kiepsko radzi sobie przy pełnym obciążeniu wozu. Minusem mocniejszych wersji jest spore spalanie. Dla przykładu, DAF 45 o DMC 11 t z 5,9--litrowym (163 KM) motorem w cyklu mieszanym (z czterotonowym obciążeniem) spala według użytkowników 22-23 l ON na setkę, podczas gdy MAN 8.153 mieści się, zdaniem szoferów, w 20 l.
W zależności od wersji, silniki współpracują z pięcio- (T5-290/5) lub sześciostopniowymi (S6-36/6, S6-36+GV 36/6 i S6-36+GV 80/6) skrzyniami biegów. Przekładnie są trwałe. Sporadycznie uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska. Sprzęgła i hamulce nie sprawiają użytkownikom kłopotów. Gorzej z zawieszeniem. W DAF-ie najczęściej padają silentblocki resorów, łączniki stabilizatorów, nietrwałe są także końcówki drążków.
Do wyboru są dwie szoferki: krótka dzienna i przedłużona sypialna. W obu kabina jest ciasna, brakuje schowków, deska rozdzielcza jest niewygodna w obsłudze. Mankamentem są też trzaskające i trzeszczące elementy z tworzyw sztucznych. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest trwałe. Wszelkie niedoskonałości nawierzchni są jednak wyraźnie odczuwalne w kabinie. Sporo do życzenia pozostawia też zabezpieczenie antykorozyjne aut.
Opinia użytkowników daje opisywanym DAF-om miano przeciętniaków wśród aut dystrybucyjnych.
Plusy
Trwałe silniki. Mało awaryjne skrzynie biegów. Skuteczne hamulce. Dostępne części.
Minusy
Mały wybór konfiguracji. Ciasna szoferka. Wysokie spalanie. Słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Ekspert - inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- DAF-y 45 i 55 po poprzednikach przejęły niestaranne wykonanie, hałaśliwość i duże spalanie, ale również dość wysoką ogólną niezawodność. Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest na naszym rynku bardzo dobra, a ich ceny rozsądne.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
DAF 45-160 4x2, kontener MAN 8.153 4x2, kontener
Dopuszczalna masa całkowita 11.000 kg 8.000 kg
Ładowność 6.050 kg 4.800 kg
Rozstaw osi 5.500 mm 4.250 mm
Poj. silnika / cylindry 5,9 l / R6 4,6 l / R4
Moc maksymalna 163 KM 153 KM
przy obr./min 2.600 2.400
Maksymalny moment obrotowy 585 Nm 580 Nm
przy obr./min 1.700 1.600
Skrzynia biegów ręczna 5+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener):
Długość 5.700 mm 6.200 mm
Szerokość 2.500 mm 2.450 mm
Wysokość 2.400 mm 2.350 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
DAF 45-160 MAN 8.153
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.050 zł 1.950 zł
Reflektor 500 zł 770 zł
Klocki hamulcowe 290 zł 270 zł
Filtr oleju 70 zł 95 zł
Filtr powietrza 150 zł 165 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Słomczynie i Elizówce
DAF 45-160 MAN 8.153
Reflektor 220 zł 300 zł
Zderzak przedni 500 zł 490 zł
Szyba czołowa 670 zł 800 zł
Chłodnica 800 zł 750 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2007 r.)
Rocznik DAF 45 4x2, kontener MAN 8.153 4x2, kontener
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1993 640 - 22,0 tys. zł -
1994 570 - 23,5 tys. zł -
1995 540 - 24,9 tys. zł -
1996 510 - 29,5 tys. zł 467 - 32,9 tys. zł
1997 430 - 30,0 tys. zł 425 - 37,5 tys. zł
1998 420 - 36,0 tys. zł 370 - 40,9 tys. zł
1999 433 - 41,0 tys. zł 355 - 45,0 tys. zł
2000 400 - 45,0 tys. zł 362 - 48,7 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.